Ποιος είναι ο πιο σωστός τρόπος εκμάθησης ενός τραγουδιού; What is the most correct way to learn a song?
Αναμφίβολα από τις μεγαλύτερες επιθυμίες κάποιου που παίζει μπουζούκι είναι η εκμάθηση πολλών και διάφορων τραγουδιών. Ποιος είναι όμως ο σωστότερος τρόπος που θα μας επιτρέψει να γίνει ένα τραγούδι κτήμα μας;
Για να υποστηρίξουμε ένα τραγούδι καθώς παίζουμε με άλλους μουσικούς οφείλουμε να γνωρίζουμε καλά τα μέρη του μπουζουκιού, τις εισαγωγές δηλαδή και τις απαντήσεις. Η εισαγωγή ενός τραγουδιού αποτελεί σίγουρα το μέρος που ενθουσιάζει περισσότερο οποιονδήποτε παίζει μπουζούκι καθώς, πέρα από το γεγονός ότι έχουν γραφτεί εξαιρετικές μελωδίες, εκείνο παίζει τον κυρίαρχο ρόλο. Εκτός όμως από τις εισαγωγές και τις απαντήσεις υπάρχει η μελωδική γραμμή που τραγουδά η φωνή, το τραγούδισμα που λέμε και φυσικά η αρμονία. Σε πολλά ρεμπέτικα τραγούδια είθισται να παίζουμε με το μπουζούκι τη μελωδική γραμμή για να μπορέσουμε να αποδώσουμε το ύφος της εποχής.
Συμπεραίνουμε λοιπόν πως για να μάθουμε ολοκληρωμένα ένα τραγούδι δεν αρκεί μόνο να ξέρουμε να παίζουμε την εισαγωγή και τις απαντήσεις αλλά απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γνωρίζουμε την αρμονία του όπως επίσης και τη μελωδία που ακολουθεί η φωνή.
Με το πέρασμα του χρόνου και με την εξέλιξη του λαϊκού τραγουδιού συναντάμε όλο και πιο πλούσιες συνθέσεις κι έτσι το μπουζούκι παίρνει σιγά σιγά έναν πιο ουσιαστικό ρόλο στην υποστήριξη ενός τραγουδιού πέρα από τις εισαγωγές και τις απαντήσεις. Το μουσικό χαλί βασιζόμενο στην αρμονία του τραγουδιού αντικαθιστά σιγά σιγά τη μελωδική γραμμή ”αγκαλιάζοντας” με αυτόν τον τρόπο τη φωνή του τραγουδιστή. Ωστόσο, υπάρχουν και εξαιρέσεις όπως για παράδειγμα πολλές συνθέσεις του Γιώργου Ζαμπέτα. Μελωδίες οι οποίες είναι συνθετικά ευφυέστατες και δωρικές όπου τα μπουζούκια ακολουθούν πιστά τη μελωδική γραμμή.
Συμπεραίνουμε λοιπόν πως για να μάθουμε ολοκληρωμένα ένα τραγούδι δεν αρκεί μόνο να ξέρουμε να παίζουμε την εισαγωγή και τις απαντήσεις αλλά απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γνωρίζουμε την αρμονία του όπως επίσης και τη μελωδία που ακολουθεί η φωνή. Πολλές φορές η αρμονία είναι πιο σημαντική και από τη μελωδική γραμμή ειδικά σε πιο σύγχρονα κομμάτια. Έτσι, έχουμε τη δυνατότητα να συνοδεύσουμε τη φωνή με ποικίλους τρόπους βάζοντας ο κάθε οργανοπαίχτης τη δική του πινελιά ανάλογα με την εμπειρία του.
Συνοψίζοντας και σύμφωνα με τα παραπάνω, για να μάθουμε ολοκληρωμένα ένα τραγούδι τέσσερα είναι τα μέρη που πρέπει να γνωρίζουμε: εισαγωγή, απαντήσεις, αρμονία και μελωδική γραμμή. Με αυτόν τον τρόπο διευρύνουμε τη γνώση μας και ανοίγουμε νέους ορίζοντες στο παίξιμό μας και πιο συγκεκριμένα στην υποστήριξη κάθε τραγουδιού.
Undoubtedly, one of the greatest desires of someone who plays the bouzouki is to learn many and various songs. But what is the most appropriate way that will allow us to make a song our own?
In order to support a song while playing with other musicians, we must be familiar with the parts of the bouzouki, namely the introductions and responses. The introduction of a song is certainly the part that excites anyone playing bouzouki the most, as, besides the fact that excellent melodies have been written, it plays the dominant role. However, besides the introductions and responses, there is the melodic line sung by the voice, the singing as we call it, and of course the harmony. In many Rebetiko songs, it is customary to play the melodic line with the bouzouki to render the era’s style.
We conclude, therefore, that to learn a song thoroughly, it is not enough to know how to play the introduction and the responses, but it is essential to know the harmony of the song as well as the melody that follows the voice.
Over time and with the evolution of folk music, we encounter increasingly rich compositions, and thus the bouzouki gradually takes on a more substantial role in supporting a song beyond the introductions and responses. The musical carpet based on the harmony of the song gradually replaces the melodic line, thus “embracing” the singer’s voice in this way. However, there are exceptions, such as many compositions by Giorgos Zambetas. Melodies that are ingeniously simple, where the bouzoukia faithfully follow the melodic line.
We conclude, therefore, that to learn a song thoroughly, it is not only necessary to know how to play the introduction and the responses but also essential to know the harmony of the song as well as the melody that follows the voice. Often, harmony is more important than the melodic line, especially in more modern pieces. Thus, we have the ability to accompany the voice in various ways, each musician adding his own touch according to his experience.
In summary and according to the above, to thoroughly learn a song, there are four parts we need to know: introduction, responses, harmony, and melodic line. In this way, we expand our knowledge and open new horizons in our playing, and more specifically in supporting each song.
Γρηγόρης Σιατερλής
Instructor – Co Founder
0 thoughts on “Ποιος είναι ο πιο σωστός τρόπος εκμάθησης ενός τραγουδιού; What is the most correct way to learn a song?”